Agile2009カンファレンス日記 Day 1

1日目は AgileUXを中心にセッションに参加しました。部屋の規模は30-40人で参加型のセッションが多く、英語能力の不足を恐ろしく感じさせるセッションでした。あ、でも、とりあえず私以外に人たちでセッションが成立していたので、観察モード。

AgileUXのセッションは今日1日で、ユーザ調査からペーパープロトタイプまで完成しました。ペーパープロトタイプは超面白かったです。エマーソンさんがいてくれたので、すごく体感できた。日本でやりたいっす。日本でやりたいっす。日本でやりたいっす。
木曜日までにアプリケーションがリリースするらしいです。> AgileUX

twitterのアッシュタグは #agile2009ja です!

Guerilla Research Methods :ゲリラリサーチ手法
 * Guerilla Research Methods :ゲリラリサーチ手法
   * Tue, 2009-04-28 14:50 — Russ Unger, Todd Zaki Warfel
   * User Experience Tutorial 90 minutes
   * keywords: design research Research user experience ux
   * room: Acapulco — time: Monday 11:00-11:45, Monday 11:45-12:30
   * Level: Introductory
   * This hands-on session will cover a number of low cost, yet powerful research methods, like the “burrito lunch” to help you make better data-driven design decisions. We’ll provide a number of techniques for recruiting research participants, creating better research questions, and what to do with your data once you’ve conducted your research.
   * このハンズオンセッションは、いくつかの低コストでパワフルな調査方法を紹介する。"burrito lunch"はデータ駆動のデザインをより良く行える手助けになる。
   * We’ll provide hands-on demonstrations for how to conduct field research and interview participants. We’ll even provide participants, yes, real people, for you to interview during the session.
   * メモ
     * Russ Ungerはオーストラリアの人
     * 伝統的手法は100万とかかかる
     * でも、調査しないと、結局金がかかる
     * ここではいくつかの方法
     * 1. the Burrito Lunch
       * 昼飯に呼んでリサーチしてしまう (Brown Bagみたいな感じ)
       * ピザ食べながら使ってもらう
       * 9000人とかのリサーチした例も?
     * 2. Crowd Sourcing
       * 例: Drupal	
       * Webページで、世界中からのフィードバックを集めてしまう
       * "A project guide to UX Design" Russ Unger and Carolyn Chandler
         * 各章を書くときにペルソナを想定して書いている。
     * 3. Man on the Street
       * at&t wireless e-commerce site
       * 6 week project
       * store - shipped - production = 8 weeks
       * 携帯電話には、いろんなプランがあり、どれを選んでもらうか
         * ボイスプラン、データプラン...
       * 販売店にいって、売っている人、買っている人からインタビュー
         * どんなキャリアを使っているか?
         * 人々3種類の属性で分類してリサーチ
     * 事例: A National Security Company (名前は言えない顧客)
       * 2. Croud Sourcingを使おうと思ったが名前入力の問題があり
       * 1. the Buritto Lunch を シカゴの南のレストランでやった
       * criminal record を云々、といっているが、犯罪暦のある人のインタビューをした話か。
       * カメラで撮れるのか、という質問。
       * 感想: ビデオを流すのかっこいい
     * Designing in the box
       * 小さい段ボール箱の上に画面例置いて複数人でセッション
     * When is Guerilla Research right for You?
       * 近くにいる人の意見は偏ってしまう
     * Break
       * 休憩のあとはどういう質問を作るかについて
    * 質問の仕方
       * 質問するときに、今日はどうだった?と聞き、今日は普通(normal pattern)か、と聞く
         * 今日はコーヒー何杯飲んだ?いつもとおなじくらい?
         * どういうコーヒー飲んだ(drip or capttino or espresso)?いつもなにを飲むの?
         * 最も最近(recent)にあった体験を聞き、それがいつも(typical)かどうか聞く
       * システムを作るときに 80:20 の 80%を把握する 20%も重要
     * Demonstration
       * 悪い例といい例
         * 悪い例: Yes/No question
	 * いい例: その人の行動パターン(behavior pattern)を聞き出す。
	   * Agile2009 App を使っているか。どういう風に使っているか。iPhone App Store をどれくらい使ってるか。
     * Activity #1: Create Your Interview Questions
       * コンテキストを与える。
       * share story about you. 心理学見地から。
       * 例題: Webサイトに寄付してくれるかもしれない人を調べる
       	 * どれくらいの額を寄付してくれそうか。
	 * どういう方法で寄付しそうか
       * テーブルごとに議論 5min
     * 質問でしぼって代表を5人決め、その人に各グループで作った質問をしてみる
       * Q: What's the Trigeer ? (どういうきっかけで?)
         * Significat life event
	 * Film festival
       * Q: How did decide how $ ? (どうやって金額を決めた?)
         * badget
	 * multiple causes
	 * ad-hoc
	 * planning ahead for
       * Q: How you've donate past? (どうやって寄付した?)
       	 * Wom -> gave piece of paper
	 * Wom -> Co-worker bc wark -> form m/$
	 * Paypalとか
       * Q: When you named but could't? (名前書いたけど寄付できなかったときは?)
         * CA -> donating as a non-us is difficult 5-digit zip code
      	   * これは日本人的にはよくある。 
	 * USD conversion not a major issue.
Mission Possible—from design research to prototype in 2 days or less. :ミッションインポッシブル - デザインリサーチからプロトタイプまで2日以下で
 * Mission Possible—from design research to prototype in 2 days or less. :ミッションインポッシブル - デザインリサーチからプロトタイプまで2日以下で
   * http://agile2009.agilealliance.org/node/323
   * Thu, 2009-01-15 12:11 — Joe Sokohl, Todd Zaki Warfel
   * User Experience Tutorial 90 minutes
   * keywords: design research ethnographic research paper-prototyping personas prototyping user experience
   * room: Acapulco — time: Monday 14:00-14:45, Monday 14:45-15:30
   * Level: Practicing
   * You’ve done user research. Now what? Join us for this hands-on session to learn how to interpret research data, prioritize findings, and create actionable design research items. Learn about the task analysis grid, how to create data-driven personas, and what the persona DNA model is.
   * Find out how to use actionable design research to inform your prototype. We’ll discuss 8 guiding principles that will help you avoid common mistakes made during prototyping. And finally, we’ll discuss a number of prototyping methods and give a number of tips and techniques for common prototyping tools.
   * メモ
     * AgileUXのセッションシリーズはつながっていて、木曜日に製品デモができる感じになっているよ(さっきも言ってた)
     * Communicate Design
       * Personas
       * Workflow Stories
       * Task Analysis Grids
     * このセッションに期待することは(会場から)
       * tools yo use in the design process
       * design process
       * Interest in UX/HCI
       * communicate
         * accurate communicaiton / better estimation
     * personaについて
       * design tool
       * story teling tool
       * empathy (感情移入できる)
     * personaの例 (写真)
       * Alan Cooper の本に出ている
       * グラフの説明
         * Knowledge
         * Activities and Interest
	 * Lifecycle
     * Scenario / Tasks
       * Scenario
     * User Story を Persona に inject。もっと詳細な情報をとる。
     * Business Value を追求するが、どこで止めるか
     * 優先度を決めるのに、Taskをつかう
     * Task Analisys Grids
       * Persona <-> Task
       * ペルソナごとにFunctionalityの優先度づけされたリスト
     * Crafting Personas (各テーブルで)
       * Key Characteristics
         * Quote
	 * Day-in-the life story
	 * Goals
	 * Pain Points/Frustrations
	 * Oppotunities
	 * Activities
     * 例題: 寄付をする人
       * ここで中座
Rapid Sketching and Prototyping Design Studio
 * Rapid Sketching and Prototyping Design Studio
    * http://agile2009.agilealliance.org/node/324
    * Thu, 2009-01-15 12:21 &#8212; Todd Zaki Warfel
    * User Experience Tutorial 90 minutes
    * keywords: iterative design paper-prototyping prototyping sketching
    * room: Acapulco &#8212; time: Monday 16:00-16:45, Monday 16:45-17:30
    * Level: Introductory
    * Participate in a hands-on workshop, where you’ll learn how to use sketching and the design studio method for rapid design iteration. Find out how we’ve used methods borrowed from architecture and industrial design for faster better design. See how using the design studio method can help you generate several weeks worth of work in just one afternoon. Find out what the 6-8-5 method is.
    * But wait… there’s more. Think paper is for making airplanes? Think again. We’ll show you how to do things with paper prototyping you never imagined, including AJAX-style transitions and simulations.
    * メモ
      * 木曜日に出荷する予定の iPhone App のプロトタイピングをするよ
      * ボリビア
      * inspiration from Design studio 
      * 6-8-5
        * 6
	* 8 boxes
	* 5 min
      * 1. Writing Prototypes
      * 2. Present to Team
      * 3. Clitique with Team
      * 4. Bring it to life
        * 実際に貼ってみたりして、使ってみる
      * Reason to Prototype 
        * Work through design
	* Communicate
	* ...
      * 8 guiding principles
        * 1. Know your audience and intent
	* 2. Plan a little. Prototype the rest.
	* 3. Set expectations.
        * 4. You CAN sketch
	* 5. It's not the Mona Risa
	* 6. If you can't make it fake it
	* 7. Prototype only whar you need
	* 8. Reduse Risk. Prototype early and often
      * Prototyping Tools
      * Paper Prototyping Pros
        * Cast, Cheap, Easy
	* Manipurate on the fly
	* No computer necessary
	* Not bound by SW/HW limitations
	* Mobile and gestual interfaces
	* Collboraton
      * ボール紙で作ったiPhone プロトタイプ
        * 表紙に写真を貼り、ヘッドホンを横からさす
      * Techniques
      	* Handlebars : 隅をおってとりやすく
	* Accordion : 
	* Tranparencies : 透明なセロファンを使って上から色をつける。絵を書く。
	* Dental floss : 紙に切れ目を入れて、スライドバーを模倣
      * 例題: iPhone App
        * Allows people to donate to a cause
	* Allows people to track their donations.